https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/%D8%B5%D8%A8%D8%A7_%D9%88_%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%82%DB%8C
استاد ابولحسن صبا و روح الله خالقی در کلاس درس
مصاحبه رادیو ایران با اقای ابولحسن صبا
منبع: ویکی پدیا
ابوالحسن صبا ردیف موسیقی ایران را ابتدا نزد میرزاعبدالله و پس از آن نزد درویشخان فرا گرفت. او را میتوان یکی از برجستهترین ردیفدانان موسیقی ایران دانست. با اینحال وی موسیقی ردیف را تنها مدرک مستند موسیقی ایرانی نمیدانست و معتقد بود که میبایست از منابع شنیداری نیز بهره برد. او بهطور ویژه بر دو منبع تأکید بیشتری داشت: یکی مجالس روضهخوانی و تعزیه و دیگری نغمههایی که در میان مردمان نواحی مختلف ایران رواج دارد و به صورت سینه به سینه حفظ و به زمان ما رسیدهاست.
صبا معتقد بود که «تعزیه بودهاست که موسیقی ما را حفظ کرده»، به همین سبب از روضهخوانیها و مرثیهسراییها به راحتی نمیگذشت و برای ثبت گوشهها به نقاط مختلف سفر میکرد. برای نمونه میتوان به سفرِ صبا به اصفهان اشاره کرد. رضا کسایی (آوازخوان و برادر بزرگتر حسن کسائی. در این رابطه گفتهاست: «صبا برای ثبت گوشهها تنها به شهر اصفهان قناعت نمیکرد… در خارج از شهر هم آرام و قرار نمیگرفتند. سراغ مداحان اهل بیت، تعزیهخوانان، نیزنها، چوپانها، ساززنها و منبریهای خوشخوان را میگرفتند…».
در فروردین ۱۳۰۶ ارکستر مدرسهٔ عالی موسیقی همراه با علینقی وزیری برای اجرای کنسرت به شهرهای رشت و بندر انزلی سفر کرد. مردم گیلان تحت تأثیر ویلننوازی صبا، از وزیری خواستند تا یک مدرسهٔ موسیقی در رشت تأسیس کند. او نیز از این درخواست استقبال کرد و پس از مدتی مقدمات برپایی شعبهٔ مدرسهٔ عالی موسیقی در رشت را فراهم کرد.
نخستین فعالیتهای حرفهایِ ضبط شدهٔ ابوالحسن صبا در زمستان سال ۱۳۰۷،با ضبط آثاری از علینقی وزیری همراه با ارکستر مدرسهٔ عالی موسیقی آغاز شد که صبا در آن به عنوان کنسرتمایستر ارکستر حضور داشت.در سال ۱۳۰۸[ت] آثار دیگری از وزیری به همراه ارکستر مدرسهٔ عالی موسیقی ضبط شد. در این ضبطها، صبا در فاصلهٔ بند اول و دوم سرود «ای وطن»، ساختهٔ وزیری با آواز روحانگیز و در روی دوم صفحه، قطعهٔ «زرد ملیجه» خود را با ویلن اجرا کردهاست.
علینقی وزیری در ۱۸ اسفند سال ۱۳۰۸ حکم تأسیس و مدیریت مدرسهٔ صنایع ظریفه (شعبهٔ مدرسهٔ عالی موسیقی) در رشت را به ابوالحسن صبا ابلاغ کرد. صبا از تهران به رشت نقل مکان کرد و مدیریت این مدرسه را بر عهده گرفت. در این زمان ارکستر مدرسهٔ عالی موسیقی با حضور صبا و روحانگیز، کنسرتهایی را در گیلان به اجرا گذاشت. او به عنوان مدیر و مدرس موسیقی مدرسهٔ تازه تأسیس، در رشت ماند و در آنجا ضمن آموزش موسیقی، به روستاها و کوهپایههای شمال رفت و به جمعآوری آهنگهای محلی پرداخت و با نوازندگان و خوانندگان محلی آشنا شد و ضمنِ نتنویسی آثار آنان، از موسیقی گیلان در آثار خود نیز تأثیر گرفت.
صبا، برای جمعآوری و نتنگاریِ نغمههای محلی، گاه با اسب و قاطر از مسیرهای دشوار عبور میکرد تا به مناطقی همچون دیلمان و عمارلو برود. در عمارلو با یک نوازندهٔ محلی کمانچه به نام «فیضالله» آشنا شد. در آن زمان وسیلهٔ ضبط صدا و موسیقی در دسترس نبود به همین دلیل آنچه فیضالله مینواخت صبا به خطِ نت یادداشت میکرد.[۴۵] آثاری همچون «شرفشاهی»، «دیلمان»، «زرد ملیجه»، «درقفس»، «رقص چوبی»، «قاسمآبادی، «کوهستانی» و «امیری» (مازندرانی) یادگار این دوره از زندگی اوست که برخی از آنان در ردیف موسیقی ایرانی ماندگار شدند. صبا نخستین موسیقیدان ایرانی است که برای گردآوری، ثبت و اجرای موسیقی نواحی ایران تلاش کرد. او پس از ضبط این آثار، همچنان به فعالیتهای خود در رشت ادامه داد اما به تدریج شرایط آب و هوایی و رطوبت گیلان به او نساخت و به بیماری روماتیسم مبتلا شد.
دریافت فیلم (ساز قانون+ تنبک)- آهنگ ساز ابولحسن صبا
زرد ملیجه
رونق بازارهای محلی و فروش مستقیم اقلام کشاورزی از تولید به مصرف نیازمند توجه بیشتر مسئولین است...
ما را در سایت رونق بازارهای محلی و فروش مستقیم اقلام کشاورزی از تولید به مصرف نیازمند توجه بیشتر مسئولین است دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : mw1 بازدید : 37 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1402 ساعت: 18:58